Joten osin uusintana, osin uutta asiaa, tässä se on:
Stevie Ray Vaughan heitti Suomessa kuusi virallista keikkaa. Osalta keikoista on materiaalia kaupallisilla bootlegeilla, osasta keikoista on kierrossa epävirallisempaa materiaalia. Levyllä Understanding of Love on julkaistu SRV:n ensimmäiseltä Suomen keikalta 27. maaliskuuta 1984 Helsingin Kulttuuritalolta setin 15:sta kappaleesta 13. Äänitys on vain keskitasoinen yleisöäänitys, ja sen arvo on ennenkaikkea siinä, että se on Suomesta eikä keikkaa muilta booteilta löydy.
Kultturitalon keikka on myös kuunneltavissa ja vaikka ladattavissa heikkolaatuisena streamina täällä.
Seuraavan päivän keikkaa Tampereen Teknillisellä Opistolla ei löydy kierrossa. Jos jollain yksityisellä on tavaraa tuosta keikasta, siitä ei ole tietoa keräilijöillä. Dave Lindholmin Run Runs toimi lämppärinä, ja myöhemmin illalla Stevie jammaili tunnin keikan Ylioppilastalolla miesten kanssa soittaen Daven kitaraa. Veli-Petteri Rajanti soitti bassoa ja Vesa Hyrskykari fonia. Legendan mukaan Daven hennot kielet eivät sulattaneet SRV:n kohtuu brutaalia soittotapaa ja katkeilivat tuon tuosta. YO-talon salivastaava ei arvostanut lisäajalle menoa ja vaati soittoa lopetettavaksi. Tehtiin kompromissi: ulko-ovet kiinni ja noin 30-henkinen yleisö sai yksityisnäytöksen.
Tampereen keikan jälkeisenä päivänä, eli 29. maaliskuuta -84, Vaughan olikin jo ehtinyt tänne Ouluun Urheilutalolle eli Pyrkälle. Ihan kaikki eivät osanneet miehen visiittiä arvostaa, sillä hevimiehet eivät ilmeisesti saaneet mitä tulivat hakemaan. Urheilutalo ei edes ollut täynnä, mitä on vaikea ymmärtää. Siis meikäläisen tietysti. Keikkaa ei löydy miltään viralliselta, siis kaupallisesti julkaistulta bootlegilta, mutta yleisöäänitys kyllä kierrossa on. Siltä löytyy koko keikka. En ole nauhaa kuullut, mutta äänitys ei ole kuulemma huippuluokkaa edes yleisöäänitykseksi.
Oulun Seurahuone 1984 |
Kun kyselin Ilkon muistoja Seurahuoneen tapahtumista, hänen muistikuvansa mukaan mukaan setit oli lähinnä tuttua Hendrixiä ja omaa kamaa. Mestari oli kuulemma oivassa vireessä ja lainakamat saatiin kuulostamaan omilta. Shannon oli kuulemma sekaisin kun seinäkello, mutta homma hoitui silti ammattimaisesti. Jossain netin syövereissä puhutaan, että tuokin keikka olisi äänitetty, mutta Ilkko ei muista että paikalla olisi ollut äänityskalustoa minkäänlaista. Ainakaan bändin toimesta keikkaa ei äänitetty. Eli luultavimmin äänitystä ei ole olemassakaan.
Neljäs keikka oli iltapäiväkeikka seuraavan vuoden Pori Jazzien päälavalla Kirjurinluodolla heinäkuun 11. vuonna 1985. Tuosta keikasta on olemassa video, ja myös audiota. Kunnon SBD-äänitystä keikasta ei ole. Ilmeisesti suomalaiset bootleggarit eivät oikein olleet asialla. Pressa Mauno Koivisto saapui Kirjurinluodon keikalle samalla paatilla Stevien kanssa ja katseli myös keikan.
Myöhempi keikka Cotton Clubilla Yyterissä lähetettiin Suomen televisiossa, ja sen neljä biisiä löytyy usealtakin bootilta. Mm. Pride & Joy, Up From The Skies ja tuolta Understanding Of Love-levyltä. Televisiosta keikka tuli ilmeisesti monona, mutta kierrosta löytyy myös radiosta äänitetty FM-stereoversio. Pikkuisen ärsyttävän juontajan äänellä varustettuna.
Tuo keikka löytyy heikkona versiona täältä
Sumuvuosien ja rehabin jälkeen Stevie Ray saapui jälleen Ouluun. Tällä kertaa muinaisen Kuusrock-festivaalin pääesiintyjäksi 17. heinäkuuta 1988. Jotkut tohtivat epäillä miehen pehmenneen raitistumisen myötä, mutta huihai. Edellisen Oulun keikan jälkeen kosketinsoittaja Reese Wynansilla vahvistunut rytmiryhmä heitti helteisessä Kuusisaaressa niin helvetin kovan keikan, että alta pois. Elämäni parhaita keikkoja. Keikkaa kuvattiinkin, en muista kenenkä toimesta, mutta Vaughanin kiertueporukka käski lopettaa kuvaukset parin biisin jälkeen. Syistä on ollut jälkeenpäin hiukan epäselvyyttä, ja siitä mistä lopullinen käsky tuli. Noita pätkiä kuitenkin löytyy juutuubista.
Kuusrockin keikka löytyy myös kierrosta kokonaisuudessaan ja vielä SBD-äänityksenä. Ja löytyypä tuosta äänityksestä sellainenkin harvinaisuus kuin kappale nimeltä Voodoo Oulu, kuten SRV sen esitteli. Juha Torvinen muuten kertoo, että vittuuntuneena SRV:n tukijoukkojen bäkkärivessan valtaukselle Martti Syrjä kusi Stevien vahvariin. Tai erääseen niistä. Tarina ei kerro oliko tuo juuri se vahvistin jolla SRV sitten lopulta soitti.
Väylän Pyörre-uutisten mukaan kemiläinen urkuri Matti Adolfsen sai pyynnön lainata keikalle Hammond-urut, ja mies halusi myös itse paikalle. Hammondit menivät kosketinsoittaja Reese Wynansin käyttöön, mutta Matti joutui nokakkain myös Double Trouble-yhtyeen liiderin eli itsensä Stevie Ray Vaughanin kanssa.
" Stevie Rayn keikan raiderissa luki että tarvitaan kaksi Leslietä. Minulla oli tuohon aikaan vain yksi, joten varauduin siihen että toinenkin tarvitaan. Stage manager kyllä oli sitä mieltä ettei tarvita, mutta kun bändin roudarit saapuivat paikalle, tuon toisen Leslien tarve selvisi. Se tuli kitaralle. Nopeasti soitto oululaiselle urkurille Tero Hietalalle. Leslie Saabin takakonttiin ja kiireesti Kuusisaareen. Amerikan roudareilla oli 110V Combo preamp-versio, joka ei toimi Suomessa, joten tuli lisähommia. Värkkäsin itse taiteilija Stevie Ray Vaughanin kanssa ja saatiin tuo kolmen kitaravahvistimen ja Leslien yhdistelmä toimimaan."
Tuo biisi on tosin "Say What", mutta mitäs pienistä. Kuusrockin keikka on keräilijöiden keskuudessa haluttua kamaa. Ei pelkästään sen takia että se oli hieno keikka, vaan myös sen takia että se oli Vaughanin viimeinen Euroopan keikka.
Keikka streamina täällä
Näiden lisäksi kierrossa on kuulemma jo aikoja sitten konkurssiin menneen oululaisen paikallisradio Kaiun puhelimitse tekemä Kuusrockin ennakkohaastettelu Stevie Ray Vaughanin kanssa 6.6.1988. Siinä Stevie kertoo urastaan ja harvinaisen avoimesti huume-ja alkoholiseikkailuistaan ja toipumisestaan. Kuulin tuon aikoinaan, ja jokuhan sen on äänittänytkin, mutta aika harvalla keräilijällä kopiota on. Joku sitä panttaa, tai mahdolliset nauhat makaa jossain konkurssipesän jälkeenjääneissä varastokaapeissa. Tätä ei juuri ole liikkeellä. Ja jos jollakulla lukijalla on, niin kopion tahtoo hän.
USKOMATONTA KITARANSOITTOA HÄN OLI PARAS olen katsellut juuri Äsken you tubesta Live At Montreux ancut version (1,5 tuntia) se kyllä panee mieTtimään KUKA KOSKAN PYSTYY TÄHÄN JA SE ESIITYMISEN RIEMU!! ei ihme että kateuksissaan kustaan vahvistimeen.
VastaaPoistaMAAILMAN PARAS, IHMEELLIINEN NERO, HYVÄ ESIINTYJÄ NAUTTI SOITOSTAAN JA OTTI YLEISÖNSÄ. AINUT VIKA KUN NÄKI HÄNEN TAITONSA MONI LOPETTI SOITTAMISEN TOTEAMALLA EN TUOHON PYSTY
VastaaPoista