24.10.2010

Yhden hitin ihmeet osa 5




Joe Meek oli legendaarinen englantilainen levytysstudion omistaja, entinen IBCn ääniteknikko, joka  ryhtyi yksityisyrittäjäksi. Robert George Meek perusti RGM Productionin kotinsa yläkertaan, jossa onnistui vuosien varrella tuottamaan pikkubudjetilla satoja levytyksiä ja muutamia hittejäkin. Meek oli pioneeri joka käytti työskennellessään ääniefektejä, moniraitanauhureita, ja monia editointi- ja tuotantotapoja, jotka usein olivat omana aikanaan perin harvinaisia. Ahdas asunto ei ollut mikään ihanteellinen äänitysympäristö järjettömän kaaoksen johdosta, mutta jotenkin Meek sai homman rullaamaan.

Hiukan eriskummallisesta ja monenlaisten pakkomielteiden vaivaamasta Meekistä tehtiin vuonna 2009 Telstar- niminen elokuva, joka ei ikinä päässyt Suomessa teatterilevitykseen. DVDnä tuo toki on saatavana, mutta en ole varma onko suomenkielisellä tekstityksellä. Meek pystyi omien sanojensa mukaan kommunikoimaan kuolleiden kanssa, ja hän sai kuulemma useasti neuvoja edesmenneeltä Buddy Hollylta, joka muutenkin kiehtoi tuottaja/lauluntekijää lähes pakkomielteenomaisesti. Buddy Hollyn kuoleman 8-vuotispäivänä vuonna 1967 Meek ampui ensin vuokraemäntänsä ja sen jälkeen itsensä haulikolla. Muutama viikko sen jälkeen RGM sai 3 miljoonan punnan rojaltishekin, mutta sekin meni suoraan ulosottoon.

Vuonna 1962 levytetty "Telstar" oli Joe Meekin säveltämä ja tuottama. Se oli ajassaan kiinni, sillä sen inspiraation lähde Telstar-satelliitti oli lähetetty avaruuteen vain viisi viikkoa ennen kappaleen julkaisua. Kappaleen alun "avaruusäänet" olivat tarinan mukaan ääniä jotka palautuivat signaaleista joita oli lähetetty maasta satelliitille. Todennäköisimmin äänet olivat Meekin äänityskokeilujen tulosta. Toisen tarinan mukaan siinä on äänitettynä vessan vetämisen ääniä väärinpäin soitettuna, kaiutettuna ja hieman muunneltuna. Tornadosin "Telstar" oli siinä mielessä poikkeuksellinen rautalankabiisi, että rautalankasaundi tuli esiin vain teoksen väliosassa. Kappaleen juju oli tiheällä vibratolla varustetussa rähmäisessä sähköurkuäänessä. Populaarimusiikin sointimaailmassa Telstar oli selvästi aikaansa edellä. Se oli varsinaista prototeknoa.

Kappale ponkaisi listoille Atlantin molemmilla puolilla, ollen ensimmäinen brittiläisen yhtyeen sinkku Billboard 100-listan ykkösenä. Ykköseksi se meni myös kotimaassaan ja pysyi listoilla 25 viikkoa. Ranskalainen säveltäjä Jean Ledrut syytti Meekiä plagioinnista. Tämä väitti että "Telstar" oli kopio hänen kappaleestaan "La Marche d'Austerlitz", joka oli sävelletty elokuvaan "Austerlitz". Syytteen ja oikeusjupakan takia Meekin rojaltit jäädytettiin ja kun tapaus lopulta tuomittiin Meekin hyväksi miehen jo kuoltua, rojaltit siis saapuivat hiukan liian myöhään.

Ja vielä pikkuisen nippelitietoa, sillä sitähän ei koskaan ole liikaa. Meekin studion housebändi The Tornadosin komppikitaristi George Bellamy on Musen nokkamies Matthew Bellamyn isä. Mitenhän olisimme tulleet toimeen ilman tuotakin tietoa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti