5.3.2010

Facebook ja minä



- Yli 400 miljoonaa aktiivista käyttäjää
- 50 % aktiivisista käyttäjistä vierailee facebookissa joka ikinen päivä
- Yli 35 miljoonaa käyttäjää päivittää statustaan joka päivä
- Yli 3 miljardia kuvaa ladataan Facebookiin joka kuukausi
- Käyttäjät kuluttavat keskimäärin 55 minuuttia facebookissa PÄIVITTÄIN !


Mitähän tuohon osaisi sanoa. En vain ole millään päässyt sisälle tähän hommaan vaikka yrittänyt olen. Kaveripyyntöjä alkoi tulla tutuilta ja tuntemattomilta niin tiuhaan että tein itsekin sinne profiilin, vähän niinkuin velvollisuudentunteesta kaveripyynnön lähettäneitä kohtaan. Itse en ole ketään kaveriksi pyytänyt, se tuntuu kiusalliselta, enkä oikein tiedä miksi

Olen hieman ihmeissäni miksi tämä homma tuntuu itsestäni niin vieraalta vaikka olenkin sosiaalinen luonne, kaverit ovat minulle tärkeitä ja haluan pitää heihin yhteyttä. Näillä asiollahan Facebookia nimenomaan markkinoidaan. Jotenkin tuntuisi kornilta ja turhanaikaiselta kommentoida omaa elämää reaaliajassa Facebookista tuttuun tyyliin: tein lumityöt, olen väsynyt, lähden pilkille, jne. Itseasiassa minulla ei ole mitään ideaa vastaan noin periaatteessa, enkä ole edes huolissani turvallisuudesta tai siitä että ihmiset tietäisivät liikaa minun asioistani. Yksinkertaisesti en vain näe funktiota.Ja tietysti tajuan tämän vaikuttavan hieman ritiriitaiselta kun samaan aikaan kirjoittelen tätä blogia kaikille tuntemattomille...

- Ihmisillä on keskimäärin 130 facebook "ystävää"
- Ihmiset lähettävät keskimäärin 8 kaveripyyntöä kuukausittain


Joillakin ihan täyspäisillä ystävilläni on monta sataa Facebook kaveria. Parhaalla miltei 2000. Eiköhän tuossa ole kuitenkin se idea jo jotenkin mennyt hukkaan, jos ajatuksena olisi seurata miten kavereilla menee. Jos parintuhannen ihmisen kommentointeja ja postauksia meinaa seurailla niin se on jo kokopäivähommaa. Ja ketä voi edes kiinnostaa mitä joku kerran tavattu "ystävä" juuri tällä hetkellä ajattelee tai tekee ? Kaverimäärästä on tullut jo jonkinlainen kilpailu ja pyyntöjä lähetellään jo tuttujen tutuillekin ja ihan ventovieraille. Ihan kuin määrällä olisi jokin onnellistava vaikutus ja elämänlaatua kohottava status. Ja edelleenkin kaikesta itkemisestäni huolimatta toistan, että periaate on hieno ja kannatettava.

- Yli 20 miljoonaa ihmistä liityy eri sivujen faniksi päivittäin
- Sivuilla on yli 5 miljardia fania
- Keskimääräinen käyttäjä klikkaa tykkää-painiketta 9 kertaa kuukaudessa
- Keskimääräinen käyttäjä kirjoittaa 25 kommenttia kuukausittain
- Keskimääräinen käyttäjä ryhtyy 4 sivun faniksi kuukausittain
- Keskimääräinen käyttäjä saa kutsun 3 tapahtuaan kuukausittain
- Keskimääräinen käyttäjä on 13 ryhmän jäsen 



Näitä fanituspyyntöjä satelee sähköpostiin päivittäin. Ehkä minulla on sitten aktiivisia käyttäjiä kavereina kun minua pyydellään jos minkälaisten ryhmien faniksi tai jäseneksi jatkuvasti. En näe pointtia liittyä jonkun paikallisen ravintolan faniksi tai jäseneksi Hoito-ja Hoiva-alan lakot laittomaksi- ryhmään. Mitähän siellä edes tehdään ? Vai ollaanko vaan. Kimpassa. Sosiaalisia ja silleen.

- Yli 1,5 miljoonalla paikallisyrityksellä on sivut Facebookissa


Tähän se menee. Myös yritysten on pakko herätä tämänkaltaisen median vyöryyn. Facebook alkaa olla jo melkoisen massiivinen markkinapaikka jota ei voi olla ottamatta huomioon. Kohta on isoimissa yrityksissä Facebook- ja Twitter vastaavien virat, jotta edes yksi työntekijä saisi luvan kanssa työajalla päivitellä elintärkeitä kommentteja nettiin.

Ihan oikeasti toivon että saisin valaistuksen Facebookin ihanuudesta, mutta enpä pidättele hengitystä sitä odottaessani. Mielelläni kyllä käytän tietokonetta yhteydenpitoon sähköpostein ja googletalkilla, joten ei kai tuo askel kovin iso olisi. En vain oikein tiedä haluanko sen ottaa.

Tsekkaa: Kauppalehti, Löydä Facebook tai kuole

1 kommentti:

  1. Olin kovin skeptinen tuota palvelua kohtaan joskus muinoin, mutta nykyään olen siellä aktiivisesti seuraamassa kavereita ja muutamaa ryhmää. Ylläpidän myös omien palveluiden fanisivustoja.

    Itse olen pitänyt ohjenuorana, että vain tunnettuja kamuja hyväksyn ja muut saavat jäädä rannalle ruikuttamaan. En ymmärrä niitä, joilla on monia satoja tai tuhansia kamuja, mutta eivät oikeasti tunne noita. Ja ryhmiin / faneiksi ryhdyttään aivan liian helpolla vaikka aihe ei edes koskettaisi mitenkään liittyvää henkilöä..

    Oikeastaan mukavin puoli Facebookissa on se, että on helppoa pitää yhteyttä kamuihin, joihin ei muuten ehkä pitäisi yhteyttä niin tiiviisti. On helppoa nähdä mitä kaverit tekee ja voi heti kommentoida heidän muuttunutta statusta. On myös helppoa seurata mitä uutta tapahtuu esim. mediamaksun kanssa tai onko uusia mielenosoituksia eläinten oikeuksien puolesta. Ja tietenkin täällä voi kutsua kamuja bileisiin / tapahtumiin. Mahdollisuudet ovat rajattomat.

    Facebookissa on toki myös paljon ongelmia, ja suurin niistä on turhat testit / softat mitä kaverit spammaavat. En onneksi saa enää nykyään noita email- tai viestiehdotuksia, mutta muutamat kaverit yhä jaksavat statuksissaan noita softien tietoja käyttää. Noh, ne saa ignoreen.

    Facebook on myös hyvä tapa markkinoida omaa palvelua tai tuotetta. Erittäin hyvä esimerkki on Audin mainoskampanja.

    VastaaPoista